"It's better being crazy than stupid, schrijf dat maar als titel!"

09 Aug 2017 Artiesten

Als het West-Vlaamse festival Dranouter al niet de mooiste driedaagse muziekshow van heel Vlaanderen is, dan in ieder geval wel de gezelligste. Festival Advisor volgde een dag mee in het spoor van DJ Lisa Jordens en kwam terug met volgend verslag over goesting in het leven en passie voor muziek, over de verschillende genres heen.

>> volg DJ Lisa Jordens op facebook

Het eerste wat opvalt bij het binnenrijden van het rustige dorpje Dranouter is een indrukwekkende rij witte oorlogsgraven die doorloopt tot aan de eerste muziektent op de festivalweide. In een jaar vol herdenkingen in de Westhoek, is de Groote Oorlog ook hier nog steeds zichtbaar aanwezig. De twintigers en tieners die zich een weg baanden door een regen van bommen en kogels, zijn honderd jaar later vervangen door leeftijdsgenoten die zonder angst naar de donkere lucht kijken en zien dat de zon definitief door de wolken priemt vandaag. In West-Vlaanderen zal de glimlach het commando voeren op deze mooie zomerdag.

Het is een opvallend contrast, maar daar houdt Lisa Jordens (26) wel van. Ze lacht terwijl ze haar zilverkleurig artiestenbandje ontvangt en al snel even door de programmagids bladert. ‘Ga vanavond volledig uit de bol op de balkantunes en hete hits van DJ Lisa Jordens’ staat er te lezen. “Dat zal dan wel kloppen zeker?” Er volgt een grote glimlach. Haar muzieksmaak in een hokje proberen te stoppen is alvast onbegonnen werk. DJ Lisa Jordens en haar mysterieuze alter ego staan deze zomer op verschillende festivals, maar Dranouter springt er bovenuit. “Samen met mijn ouders was dit het eerste festival dat ik zag als negenjarige en het liet meteen een blijvende indruk na. Ik was helemaal weg van Kodo, een Japanse band met grote trommels. Die speelden dat jaar de hele zaal plat, een onvergetelijke ervaring.”

Peut-être Demain

De liefde voor muziek en festivals kwam met een knal binnen en zou niet meer weggaan. Jaren later beleefde ze als artieste een topavond op Dranouter toen ze in 2012 met folkband Peut-être Demain in The Palace mocht spelen. “De grote tent naast het hoofdpodium en toevallig ook mijn plek voor de show van deze avond, het voelt dus ergens weer als thuiskomen.” Ze zegt het met een lach die haar kenmerkt. Naast Dranouter was er met Peut-être Demain ook een tournee door China, voor ze een paar jaar later samen in de Feestzaal van de Gentse Vooruit de deur met een luide knal definitief achter zich dichttrokken.

Gelukkig betekende het afscheid van haar band ook het signaal om te starten met iets nieuws. “Al tijdens een sabbatjaar in 2014 begon ik te oefenen als DJ met het draaien van platen. Met het einde van onze folkband in zicht, wou ik muziek absoluut niet uit mijn leven laten verdwijnen. Ook het showelement, dat in onze optredens best belangrijk was, kon ik nog niet missen. Daarom tikte ik op een dag ‘DJ-school’ in op Google, bleek zoiets dus nog te bestaan ook!” Na een cursus waarin ze de basisknepen van het vak aanleerde, volgde al snel een eerste grote test. “Voor ons afscheidsoptreden in de Vooruit zocht de organisator nog een DJ om op de afterparty te draaien. In een vlaag van zelfoverschatting stelde ik mezelf voor, waardoor ik me enkele maanden later plots natuurlijk serieus in de nesten gewerkt had.” Een verkeerde beweging met een knop op het mengpaneel zette de zaal even zonder muziek, maar de feestvreugde werd er niet minder om. Lisa kwam ermee weg die avond en wist nu wat haar te doen stond: oefenen, optreden en heel snel bijleren.

DJ Lisa Jordens en haar grote (alter) ego

Het optreden in de Vooruit speelde ze onder het mom van een compleet geschift alter ego dat zonder enige vorm van schaamte de meest foute hits koppelt aan vlotte medleys en tijdens het optreden de visuele steun geniet van twee exuberante zangeressen, slechts gewapend met schaarse kledij en waterpistolen vol met sterke drank. “Vrienden van mij hadden een bon cadeau gedaan waarmee ik zelf een pak kon laten ontwerpen, om onherkenbaar mijn eerste optredens als DJ te kunnen afwerken. Dat was absoluut nodig om de eerste stap te durven wagen, het was een vorm van stress die ik al lang niet meer gevoeld had op een podium. Het grootste deel van het publiek in de Vooruit wist dus zelfs niet wie de DJ was die de muziek die avond eerst liet uitvallen om daarna toch nog voor een vrolijk feest te zorgen.” Lisa moet opnieuw lachen. “Triomf en tragiek liggen soms dicht bij elkaar, dus veel humor en een gezonde dosis zelfrelativering helpen daar goed bij.”

Intussen speelt ze steeds vaker als DJ Lisa Jordens en laat dan haar ravissante goud-rode outfit een avond thuis. “Het gevolg van een opmerking die iemand me een tijd geleden na een optreden in Antwerpen gaf en die zijn effect niet miste.” Lisa haar woorden worden wat feller, maar de glimlach blijft. “Een jonge gast zag me toen op het einde van de avond in gewone kleren rondwandelen en riep dat hij me veel cooler vond in dat pakje van daarnet. Ik dacht: Hey vriend, ik ben hier wel degene die vanavond naar Antwerpen komt, met haar draaitafel op de trein, in dit hondenweer. Mijn alter ego is de figuur die de show even komt stelen, en jullie vinden haar dan cooler dan mij? Ik heb dat gekke personage bedacht, niet andersom!” Ze moet lachen, maar geeft aan dat dit toch het sein was om even bij te sturen en steeds meer in eigen naam te beginnen draaien. “Als DJ Lisa Jordens voel ik me vrijer om meer alternatieve muziek te draaien en bouw ik ook op een andere manier een band op met het publiek, dat vind ik heerlijk!”

©Michiel Devijver

Buiten haar optredens zijn er ook nog andere werkverplichtingen. “De optredens als DJ zijn naast een heerlijke hobby ook een mooie bijverdienste, maar rijk word ik er zeker niet van. Het is wat geven en nemen op dit moment, maar ik ben heel gelukkig met hoe het loopt. In de wintermaanden werk ik vier dagen op vijf, tijdens de zomer is het flexibeler op werkgebied. De rest is gevuld met optredens en andere activiteiten. Gelukkig heb ik een heel fijne werkgever (Lisa werk bij een artiestenbureau in Kortrijk) die vertrouwd is met de branche en dus soepel met mijn werkagenda.” Haar eigen zaken als DJ beheert ze zelf, een grote tourbus en chauffeur zijn voorlopig nog niet aan de orde. “Eerst maar eens dat vervloekte rijbewijs halen!” lacht ze. Geen auto of rijbewijs, het zorgt voor leuke verhalen en ontmoetingen onderweg tijdens het autoliften (vroeger zelfs nog met een mobiele draaitafel onder de arm), waarvan de beste zonder twijfel die keer was dat ze nog net op tijd voor een optreden met een politiecombi voor de ingang van het Kaaitheater in Brussel werd afgezet. “Door hele vriendelijke agenten, schrijf dat maar op! De blik van die organisator daar was toen echt goud waard.”

Dranouter 2017

Daarom dus de afspraak die we gemaakt hebben vandaag: een interview en reportage voor Festival Advisor zijn zeer welkom in ruil voor een lift naar de festivalweide. Lisa draait van 23u tot 01u in The Palace, “Het podium waar we in 2012 met Peut-être Demain ook gespeeld hebben, dat is wel een leuk gevoel” en hoopt vooral op een heel enthousiast publiek: “Het feestje is vanavond niet geslaagd zonder een polonaise. Neen serieus, ik wil hier voor mezelf vooral een goed en vrolijk optreden van maken. We gaan knallen vanavond!”

Eerst even samen naar Raymond van het Groenewoud kijken, die ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van zijn prachtlied ‘Meisjes’, hetzelfde aantal dames het hoofdpodium laat opklauteren. Meisjes van alle leeftijden dansen zich vrolijk de nacht in, op en ook naast het podium. De sfeer is vrolijk en Lisa geniet zichtbaar, maar gaat toch stilaan in concentratiemodus. We wandelen samen naar The Palace en de sfeer in de tent is zonder overdrijven nu al uitgelaten te noemen, ondanks het gebrek aan muziek op dit nog veel te vroege uur. Lisa checkt ongeveer 45 minuten lang het materiaal van de organisatie (ze speelt tegenwoordig al lang niet meer op een verplaatsbare draaitafel) en oogt ontspannen. Er volgt een korte onderhandelingsronde met enkele wel heel enthousiaste fans: “Je meugt gerust al ten tienen behinnen spelen hoor!” en vanuit de zaal weerklinken liederen in meerdere stemmen, allemaal even vals helaas. De massa groeit intussen stevig aan, zo vlak voor het beginuur. “Nu heb ik er echt heel hard zin in!”, een dikke duim in onze richting volgt.

23u00: DJ Lisa Jordens #JOEPIE!

©Michiel Devijver

Om stipt 23u floept naast het podium een lichtbord aan met daarop de woorden: DJ Lisa Jordens #JOEPIE! en betreedt onze DJ in een stralend wit jurkje het podium op de tonen van Personal Jesus van Depeche Mode, van een statement gesproken! In de kerk van DJ Lisa is iedereen God vanavond, zowel de pater die op de eerste rij staat als een man in drakenpak die aanstalten maakt om onze DJ op te eten. De set start met een aantal klassiekers, maar het jonge volk op de eerste rijen brult nu al uit volle borst mee op Freed from desire en Sweet dreams. Als Queen I want to break free zingt en Shape of you van Ed Sheeran kort daarop volgt, ontploft de zaal een eerste keer. DJ Lisa bestijgt direct een grote speakerbox vlak voor het podium om er wild gesticulerend op te staan dansen met haar publiek en de draak op de eerste rij weet plots weer hoe hij vuur moet spuwen, feest in de tent en feest in zijn broek denken wij. We zijn 30 minuten ver in de show wanneer we zelf ook plots ons hemd afgooien, de temperatuur binnen is tropisch geworden. De tent zelf loopt helemaal vol en ook de nieuwkomers smijten zich vol overgave in de vloedgolf van balkantunes en hete hits die op de eerste rijen naar adem doet happen. Nog even dit: dikke respect West-Vlaanderen, als Flo Rida zingt dat jullie Low moeten gaan, dan gaan jullie ook massaal richting de vloer, sommigen zelfs met hun neus ertegen.

©Michiel Devijver

Halverwege de set is er even een mentale siësta voelbaar. DJ Lisa verliest wat volk aan Bazart op het hoofdpodium en ook de muziek is iets gemoedelijker nu. De uppercut zal nog volgen. Er wordt al de hele avond meer dan genoeg gedronken en achteraan de zaal ligt intussen een man op zijn rug met de armen en benen in de lucht te dansen. No diggity, inderdaad. Bruno Mars komt net op tijd om de vlam in de tent weer aan te steken en Macklemore, Goran Bregovic en Balkan Beat Box gooien nog wat extra olie op het vuur dat zich zo in geen tijd weer omvormt tot een stevige steekvlam. We zien mensen dansen, springen, roepen, huilen en zelfs voorzichtig de liefde proberen bedrijven met een ijzeren paal. Er wordt en masse gemuild en geswingd (ook uw trouwe dienaar van Festival Advisor vreesde even prijs te hebben met een cowgirl) en naast ons geeft een jong koppeltje op Greased Lightnin’ van John Travolta niet minder dan het allerbeste van zichzelf op de houten dansvloer. Hup, de lucht in met die beentjes!

©Michiel Devijver

Dr Dre motherfucker!

Arme man van de security die snel even komt zeggen dat het optreden over 10 minuten helaas moet eindigen. We zijn al even na 01u00 en zowel Lisa als het publiek antwoorden met een welgemeende “Dr Dre motherfucker”, terwijl ze vriendelijk ja knikt naar de man. Happy? Het zal wel zijn Pharell! Eindigen doen we zoals het twee uur en twintig graden geleden begon, met heerlijke klassiekers. Op de tonen van Jailhouse Rock zien we Elvis zich zo omdraaien om wild mee te dansen in zijn graf. Het publiek van Bazart is ook weer terug en ziet nog net hoe de letters op het lichtbord net als wij stevig dooreengeschud zijn door de luide bassen. Op die bassen staat DJ Lisa intussen vol energie te dansen en bedankt iedereen door ballonnen en confetti in het publiek te knallen. Als een echte rasartiest zweept ze een laatste keer de hele tent op om alles te geven wat nog in de afgepeigerde lichamen is blijven zitten aan energie: tot der dood vanavond! Op de eerste rij worden mensen bijna vertrappeld, maar we zien alleen gelukkige gezichten. Het is na half twee wanneer Lisa met een gigantische lach op het gezicht en onder massaal applaus het podium afspringt. De kolkende massa in de tent blijft nazinderen op de tonen van Don’t stop me now van Queen, hadden we u al gezegd dat Lisa Jordens van contrasten houdt?

©Michiel Devijver

Na het optreden is Lisa één brok energie en geluk: “Heerlijk optreden! Wat een publiek en wat een sfeer! Dit voelde echt heel goed aan, hopelijk is iedereen tevreden.” Dat zijn ze vanavond zeker in Dranouter hoor Lisa, geloof ons maar! Lisa wordt na het optreden meermaals aangesproken door fans die met een zalig gevoel naar hun tent terugkeren, neemt liefdesverklaringen in ontvangst en mag zelfs blote buiken handtekenen. “Dit was zeker een hoogtepunt in mijn festivalzomer, deze gaat lang bijblijven.” Wat dan het ultieme doel is van een jonge DJ hier in België? “De liefde voor mijn viool is er natuurlijk nog steeds en het zou heerlijk zijn om daar ooit iets mee te kunnen doen binnen het DJ-verhaal. Nog geen idee hoe precies, maar het zou het plaatje wel compleet maken.” En wat is dan de absolute droomlocatie om op een dag te mogen spelen? “Tomorrowland?” Lisa lacht: “Dat zou zalig zijn natuurlijk, maar ik weet niet of ik daar echt zou thuishoren. Dan liever het kot blijven afbreken met een volledig eigen show. Een uitgelaten menigte die mij via een vliegend podium uit het dak naar beneden ziet komen, met een gigantische vuurwerk, een confettikanon om u tegen te zeggen en dan in grote gouden letters de tekst ‘DJ Lisa Jordens #JOEPIE!’ op de achtergrond! Dat allemaal terwijl Personal Jesus harder dan ooit uit de boxen schalt. Het zou echt alle schaamte voorbij zijn, maar wat een memorabele ervaring. Weet je wat, we doen het gewoon!”

©Michiel Devijver